Motorfietsen veroorzaken forse gezondheidsschade

Motorfietsen veroorzaken forse gezondheidsschade

In de vandaag verschenen publicatie “Feiten over lawaaivervuiling” presenteert de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM) een overzicht van de aanzienlijke gezondheidsschade door lawaai van een deel van de motorvoertuigen. Daarvoor heeft zij zich gebaseerd op rapporten van de WHO, het RIVM en de Europese Commissie. Motorfietsen blijken relatief de grootste bijdrage aan die gezondheidsschade te leveren. Met maar 0.1% van alle gereden kilometers en slechts 7 % van alle motorvoertuigen veroorzaken zij 27% van alle gezondheidsschade.

De Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM) is een landelijke federatie van inmiddels meer dan 70 lokale en regionale actiegroepen, die zich verzetten tegen de overlast van motorvoertuigen. “Wij krijgen vaak te horen dat we niet zo moeten zeuren” zegt Tony Hardenberg, voorzitter van de Nefom. “Met deze publicatie willen we duidelijk maken dat het allesbehalve gezeur is. Mensen kunnen ziek worden van terugkerende excessieve herrie. Dat is onacceptabel. Het is daarom hoog tijd dat de overheid maatregelen neemt om aan deze onnodige overlast een einde te maken”. Daarbij helpt het dat de Europese Commissie werkt aan nieuwe geluidsnormeringen en het Europese Commissie de Europese Commissie recentelijk heeft geoordeeld dat het afsluiten van wegen geoorloofd is als maatregel om de geluidsoverlast te beteugelen en de gezondheid van de burgers te beschermen.”

Bijlage: Feiten over lawaaivervuiling – van gemiddeld geluid word je ’s nachts niet wakker.

Een ongemakkelijke waarheid

In de afgelopen weken voelen met name de motorrijders zich aangesproken over vermeend geluidoverlast. Zij zijn zich van geen kwaad bewust, en verbazen zich er over dat mensen ziek zouden kunnen worden van het geluid van de door hun geliefde motorfiets. Ja, er zijn een aantal uitwassen, waarbij men illegale uitlaten monteert, maar een standaard motorfiets zou toch echt geen overlast kunnen geven.

In de praktijk blijkt dit anders te zijn. Naast de klachten van vele bewoners in heel Europa zijn er in de afgelopen jaren een aantal rapporten opgesteld waarop de NEFOM zich baseert.

Dit zijn:

  1. Handbook on the external cost of transport , January 2019 v 1.1
  2. Motie Schonis (2019)
  3. WHO-richtlijnen voor omgevingsgeluid (2018)
  4. Geluid van gemotoriseerde tweewielers: handelingsperspectieven (2019)

Opgedrongen lawaai!

De afgelopen weken vroegen we de 76 NEFOM bewonersgroepen om een filmpje te maken van de geluidsoverlast die zij ervaren. Klik hier om een beeld te krijgen van het opgedrongen lawaai waar men mee te maken heeft.

Hoe schadelijk is geluidsoverlast?

Sinds corona is het aantal geluidsoverlast klachten met 50% gestegen. En of het nou je buurman is die gaat boren, een windmolenpark naast je deur of een snelweg die je continue hoort: allemaal zetten ze je lichaam in de stress-stand. Je kan je voorstellen dat dat niet gezond is. Geluidswetenschapper Tjeerd Andringa (Rijksuniversiteit Groningen) legt uit waarom we stress krijgen van herrie en wat voor effect het heeft op onze gezondheid. Klik hier.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.